sunnuntai 27. kesäkuuta 2010

Tunnustuksia, osa 2.

Näin unta, että isossa kaupassa oli hulluna porukkaa ja synty mellakka. Sitten eksyin kauas massasta, ja yhen käytävän päässä oli vartija joka huomas mut. Lähin juoksemaan samaa käytävää toiseen suuntaan, mutta huomasin että mulla oliki liukkaat villasukat jalassa. Juuri ennen käytävän päätä vartija oli saavuttamassa, mutta sain mentyä seinää vasten ja otettua siitä tukea vartijan lyömiseen, mutta uni ehti vaihtua ennen ku löin.

Hm, kaipaan yhteisöllisyyttä ja auktoriteettien murentamista. Mellakoita on tulossa lähiaikoina aivan varmasti ympäri maailmaa. Ehkä pitäis varautua?


Olen jo jonkun aikaa kokenut olevani yksin henkisten ongelmieni ja kiinnostusteni kanssa, mutta juhannusaattona tuli rikottua tämä illuusio. Juttelin puistossa monien kavereideni kanssa mm. ahdistuksesta ja yhteiskunnan tulevaisuudennäkymistä, ja "mindscapesta" ja henkisten asioiden käsittämättömyydestä. Näistä asioista puhuminen tuntui todella hyvältä, ja jokaisen kanssa päädyimme johtopäätökseen siitä, että näistä asioista puhutaan aivan liian vähän.

Ihmiset ovat aivan liian kiireisiä selviytymisessään, jotta yleensäkään jaksaisivat miettiä henkisiä asioita. Aivan kuin ihminen aavalla ulapalla käyttää suurimman osan energiastaan räpiköidäkseen pinnalla ja pysyäkseen hengissä, eikä jaksa miettiä missä sitä vellookaan.

Jokainen ihminen on henkinen aava ulappa, jossa itse velloo. Jokainen on laajuudessaan ja monimutkaisuudessaan kosmos.

Juteltiin äitin kanssa eilen jenkkilän öljykriisistä, ja äiti ihmetteli, että "miten vielä 2010-luvulla voi käydä näin?"

Minä toisinaan mietin, että miten 2010-luvulla ei vieläkään ole minkäänlaisia objektiivisia työkaluja ihmiskosmoksen tutkimiseen? Ja noh, hetken aikaa sitten törmäsin projektiin, joka pyrkii kehittämään semantiikkaa universaalisti, http://www.ieml.org/spip.php?article156, mutta selkeää suomenkielistä tekstiä löytyy tästä: http://www.olotila.net/cms/kirjoitukset/kollektiivisen-aelyn-haaste.

Itse olen kehitellyt matemaattista teoriaa ajan havainnoinnista ja kokemuksista, mutta noh, pitäisi kehitellä enemmän. Liikaa kiirettä, liikaa ahdistusta, liikaa mielenkiintoa. Liikaa tekemistä. Räpiköin pinnalla. Pitäisi ottaa homma haltuun ja alkaa uimaan vaikkapa sammakkoa. Tai öljyistä pelikaania. Tai poliisia karkuun. Kunhan nyt edes kelluisi.

Mutta ensiksi pitäis saada ne villasukat jalasta pois.

perjantai 11. kesäkuuta 2010

Totuuksia, osa 1.

Jo pitkään mietittäneitä kaikkia ihmisiä koskevia järkeviä asioita, joista suurin osa ei tule tämänhetkisen yhteiskuntajärjestyksen aikana toteutumaan, koska ne ovat käytännössä ilmaisia eivätkä tuota voittoa, ja vaativat (melko suuria) infrastruktuurin muutoksia. Tulen varmaankin kirjoittamaan myös uusimman hyödyllisen tekniikan kehityksestä, esim. aurinkovoimasta, ja sen käyttöönottomahdollisuuksista. Loppujen lopuksi tavoitteena on puhdas ja vaivaton elämäntyyli ihmiskunnalle. Nyt kerron hampun (ei huume-) käytöstä.



TIIVISTELMÄ:

Hampun myötä voisimme unohtaa kasvihuoneilmiön. Hampusta voi rakentaa taloja, tehdä paperia, ruokkia ihmiset ja eläimet terveellisesti, ja tehdä polttoainetta. Hamppu kasvaa Suomessa loistavasti.



1. Kuituhamppu

-Kuituhampusta voi tehdä tiiliä, "hempcreteä", ja siitä voi rakentaa erittäin kevyitä, kestäviä ja lämpöeristäviä taloja (1). Lisäksi kuituhampusta voi tehdä esim. kestäviä vaatteita, kertakäyttöastioita ja paperia (korvaamaan puuselluloosan käyttöä) (2).

-Miksi kuituhamppu? Nopea kasvu, massiivinen hiilinielupotentiaali, kestävyys, maaperän muokkausominaisuus kiertoviljelyssä, ei tarvitse torjunta-aineita, vähäinen lannoitustarve yms.

2. Hampunsiemen

-Yksi maailman ravinnepitoisimmista ruoka-aineista. Sisältää kaikkia, huom. KAIKKIA ihmisen tarvitsemia 20 aminohappoa (joista proteiinit rakentuvat), sekä ihmisen tarvitsemia välttämättömiä rasvahappoja, eli omega-3:a, omega-6:tta ja omega-9:ää (joilla kalanmaksaöljytabletteja markkinoidaan), ja vieläpä ihmiselle ihanteellisessa suhteessa (3). Sisältää lisäksi merkittävästi kalsiumia (jolla maitoa markkinoidaan) ja rautaa. Lisäksi suomalainen Finola-hampunsiemenöljy lievittää atooppisen ihottuman oireita Kuopion yliopiston tutkimuksen mukaan. (4)(5)

-Miksi hampunsiemen? Täydellinen monipuolisten ravinteiden lähde, helppo ja edullinen kasvattaa käytännössä missä vain. Lisäksi öljyä voi käyttää polttoaineena. (4)


MIKSI EI HAMPPU?

-Sitä ei voi patentoida, siitä saatavat voitot ovat pienet verrattuna hyötymäärään.



(1) http://en.wikipedia.org/wiki/Hempcrete
(2) http://hamppu.info/kuituhamppu.html.
(3) http://en.wikipedia.org/wiki/Hempseed#Nutrition
(4) http://hamppu.info/oljyhamppu.html
(5) http://www.finola.com/suomeksi.html

Tunnustuksia, osa 1.

Olen viime aikoina miettinyt todella hämmentäviä asioita, kuten maailmankaikkeuden kehityksen ominaispiirteitä, ajan havainnointia, kokemista ja kokemusta, tietoisuutta ja olemassaoloa.

Olen päätynyt siihen tulokseen, että kaikki on värähtelyä.

Kaikki on värähtelyä tasapainotilojen välillä. Mikään ei ole täysin mustavalkoista, vaan kaikki on jotain siltä väliltä. Jin-jang, plus-miinus, positiivinen-negatiivinen, feminiini-maskuliini, protoni-elektroni, galaksi-musta_aukko, Aurinko-Maa, Maa-Kuu, oikea-vasen, hyvä-paha, oikea-väärä, kapitalismi-kommunismi, ajatus-kokemus.

Mikään ei ole lopullista. Kaikki on väliaikaista. Jostakin syystä maailmankaikkeudella on taipumus muodostaa koko ajan monimutkaisempia rakenteita, verkostoja, joista vain vahvimmat jäävät jäljelle jatkamaan monimutkaistumista. Tämä taipumus on ilmennyt jo alkuräjähdyksen ensi hetkistä alkaen, kun puhtaasta energiasta alkoi muodostua massaa, värähteleviä kappaleita. Ensin tulivat kvarkit, sitten protonit ja neutronit. Kaikki muut pärjäävät yksinäänkin, mutta neutroni ei selviydy kymmentä minuuttia kauempaa, ellei se liittoudu protonin kanssa. Protonien ja neutronien muodostettua vety-ytimiä nämä parit liittoutuivat toisten samankaltaistensa kanssa, ja muodostivat näin heliumytimiä, nämä taas elektronien kanssa vety- ja heliumatomeja. Näin ne saavuttivat eräänlaisen kuolemattomuuden, vaihtoehtoina kuolema tai yksinäisyys.

Ja tästä lähti liikkeelle loppumaton verkostoituminen, jonka seurauksena ovat syntyneet molekyylit, galaksit, DNA, bakteerit, bakteeriyhteisöt, monisoluiset, ja lopulta eläimet ja ihminen. Ja ihmisen myötä verkostoituminen on saavuttanut käsittämättömän nopeuden, jolle loppua ei näy.


Tämän seurauksena väitän, että maapallo on evoluution seuraava askel, ihmiskunta toimien sen aivoina, hermoverkostona. Ja uskon, että maapallo ei ole mannerlaattojen peittämä vakiokokoinen kivipallo, vaan alati kasvava kivipallo. Tätä en osaa perustella vielä kovin tieteellisesti, mutta se on jo ajatuksena niin kutkuttava ja monin tavoin intuitiivinen ja järkevä, että pyrin selvittämään asiaa ja keräämään tieteellistä aineistoa väitteen tueksi.

Oletuksena on, että subduktiota ei tapahdu, ja että jostakin syystä maapallon ytimestä "valuu" massaa pintaa kohti. Ehkä maapallon ytimessä on niin suuri energiakonsentraatio, että se purkautuu sieltä itsestään massana ulos, kaavan E=mc^2 mukaan. Mutta en ole vielä mistään varma, asia voi olla monimutkaisempi kuin uskallan ajatellakaan!



Seuraavassa linkki Howard Bloomin kirjan The Global Brain johdantoon: http://www.worldcat.org/wcpa/servlet/DCARead?standardNo=0471295841&standardNoType=1&excerpt=true

Ja seuraavassa video kasvavasta maapallosta: http://www.youtube.com/watch?v=oJfBSc6e7QQ